|
Zadania główne |
Normy postępowania |
Zadania szczegółowe |
1 |
Bądź kulturalny |
– używaj form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam
– nie mów z pełnymi ustami,
– okazuj szacunek dorosłym, starszym osobom,
– pamiętaj o kulturalnym zachowaniu w trakcie powitań i pożegnań (dzień dobry, do widzenia),
– bądź miły dla innych osób (kolegów i dorosłych),
– dbaj o porządek wokół siebie (nie śmieć, sprzątaj po zabawie),
– słuchaj, kiedy inni mówią, mów kiedy inni słuchają. |
- samodzielne podejmowanie prostych obowiązków w domu i w przedszkolu – sprzątanie swoich zabawek, układanie książek, opieka nad swoim zwierzakiem
- uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych członków rodziny – spokojne i ciche zachowanie podczas gdy inni odpoczywają, opiekowanie się osobami chorymi, starszymi
- uczenie się używania zwrotów grzecznościowych w określonych sytuacjach (dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam)
- dostarczenie dzieciom wzorców właściwego zachowania się (postawa nauczycielki, postacie z literatury, itp.)
- utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (w sklepie, autobusie, kinie)
- poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów
- uczenie się mówienia miłych słów oraz dziękowania innym za te słowa
- rozmawianie z dziećmi na temat prostych przepisów savoir – vivr’u, stosowanie ich w sytuacjach codziennych
- szanowanie wspólnych zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce
- opanowanie umiejętności kulturalnego jedzenia (np. nie mówienie z pełnymi ustami, używanie serwetki, itp.)
- przyzwyczajanie dzieci do przestrzegania zasad dotyczących utrzymywania porządku i szanowania zieleni w najbliższym otoczeniu (papierki wrzucamy do kosza, nie depczemy trawników i skwerków, nie niszczymy drzew, krzewów)
|
2 |
Bądź koleżeński |
– zgodnie baw się z kolegami,
– szanuj cudzą własność,
– dziel się z innymi tym co masz,
– nie bądź zawzięty w kontaktach z innymi,
– nie wyrządzaj krzywdy innym,
– nie rób drugiemu, co tobie nie miłe (nie wyśmiewaj się, nie przedrzeźniaj, nie przezywaj),
– pomagaj tym, którzy tej pomocy potrzebują |
- zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie
- interesowanie się wytworami swoich kolegów, dostrzeganie wysiłku włożonego w ich powstanie, poszanowanie własności i wytworów pracy kolegów
- rozumienie, że inni mają takie same potrzeby jak ja: uczestnictwa w zabawach, korzystania z zabawek, spożywania słodyczy (w związku z tym dzielenie się nimi)
- uczenie się właściwego zachowania podczas rozwiązywania zaistniałego konfliktu – używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy i doradztwa nauczycielki, zrozumienie tego, co przeżywają inni
- słuchanie kolegów pełniących dyżur w grupie, podporządkowywanie się ich poleceniom i uwagom
- wyrabiane nawyku uprzejmego witania się z kolegami spotkanymi w szatni lub na podwórku (mówienie dzień dobry, skinienie ręką, itp.)
- sprawianie radości choremu koledze przez: wspólne napisanie listu, przygotowanie upominku, odwiedziny
- dostrzeganie i przeciwstawianie się przejawom samolubstwa, okrucieństwa, przezywania, dokuczania (rozumienie przeżyć z tym związanych)
- sprawianie radości innym dzieciom przez składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków
- opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują (rozumienie ich zagubienia i nieporadności)
|
3 |
Kontroluj swoje zachowanie |
– unikaj krzyku, kłótliwości,
– przestrzegaj zawartych umów, reguł,
– oceniaj zachowanie, a nie osoby,
– wyrażaj swoje emocje w sposób kontrolowany,
– korzystaj z pomocy dorosłych w trudnych sytuacjach,
– ciesz się z sukcesów, przyjmuj z godnością porażki,
– wystrzegaj się kłamstwa,
– odróżniaj dobro od zła,
– mów o swoich uczuciach (odczuciach) |
- ustalenie reguł i norm życia w grupie, przestrzeganie ich:
– zgodnego zachowania się podczas zabaw
– kulturalnego włączani się do zabaw kolegów
– korzystania ze sprzętu i zabawek
– mądrego rozwiązywania zaistniałych konfliktów
– porozumiewania się umiarkowanym głosem
- przestrzeganie zasad podporządkowania się dyżurnym np. łazienka, sala
- ponoszenie konsekwencji łamania przyjętych umów
- reagowanie na umówione sygnały np. sygnał kończący zabawę
- uczenie dzieci właściwego zachowania w stosunku do innych ( nie stosujemy obraźliwych słów)
- uczenie dzieci umiejętności określania swoich uczuć, wyrażania swoich oczekiwań w sposób zrozumiały dla innych
- zapoznawanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru)
- poznawanie wzorców właściwego zachowania (postawa nauczyciela, postacie z literatury)
- uczenie właściwego przyjmowania pochwał i krytyki
- poszukiwanie sposobów nagradzania sukcesów innych
- udział w inscenizacjach dziecięcych z wykorzystaniem literatury:
– rozróżnianie prawdy, fałszu, fantazji, kłamstwa w utworach literackich i w sytuacjach codziennych
– podejmowanie prób oceny i ocenianie postępowania bohaterów bajek i opowiadań
– układanie zakończeń historyjek obrazkowych, przewidywanie skutków złego postępowania, wyciąganie wniosków
- rozumienie konsekwencji kłamstwa dla siebie i innych
- podejmowanie oceny postępowania własnego i kolegów w konkretnych sytuacjach
- włączanie zabaw dramowych jako element bloku integracyjnego określającego samopoczucie dziecka
- systematyczne prowadzenie rozmów, wyjaśnień, wymiany zdań i przedstawienie argumentów dotyczących własnych ocen i odczuć, liczenie się z odczuciami drugiej osoby
- uczenie się mówienia o rzeczach miłych, wyrażanie dezaprobaty dla zachowań negatywnych
|
4 |
Dbaj o bezpieczeństwo |
– nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw
– nie próbuj nieznanych ci produktów i potraw nieznanego pochodzenia,
– informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenie, złe samopoczucie),
– pamiętaj swój adres zamieszkania,
– unikaj niebezpiecznych zabaw i zachowań,
– zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi,
– nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt,
– przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych. |
- spotkania z policjantem; zajęcia na temat: „Bądź ostrożny na drodze”, „Obcy niebezpieczny”, „Policjant moim przyjacielem”, „Bezpieczna zima’, „Bezpieczne wakacje”
- ustalenie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu (sala, teren) oraz na wycieczkach
- przestrzeganie zakazu spożywania produktów nieznanego pochodzenia (owoce, rośliny, grzyby, słodycze otrzymywane od obcych)
- omówienie sposobu postępowania w razie złego samopoczucia, skaleczenia, określonej dolegliwości
- zapamiętanie własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania
- w toku zajęć scenek rodzajowych, dramy poznanie konsekwencji niebezpiecznych zabaw i zachowań
- poznanie niektórych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających własnemu bezpieczeństwu
- oglądanie slajdów, filmów o właściwym zachowaniu w ZOO
- omówienie zachowań zwierząt, gdy: zwierzę jest zdenerwowane, boi się, gdy jest chore
- rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych
- dostarczenie wzorców właściwego zachowania na ulicy (wycieczki na skrzyżowanie, filmy edukacyjne, książki)
|
5 |
Dbaj o swoje zdrowie |
– nie krzycz, mów umiarkowanym głosem,
– często korzystaj z pobytu na świeżym powietrzu, hartuj swój organizm,
– ubieraj się odpowiednio do temperatury,
– zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki,
– pamiętaj o korzystaniu z zabiegów higienicznych,
– zasłaniaj nos i usta przy kichaniu i kasłaniu,
– nie obawiaj się wizyty u lekarza,
– mów o tym, czego się boisz,
– unikaj hałasu |
- Dostarczanie dzieciom wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach (E. Burakowska „Cicho… głośno”)
- Czynne uczestnictwo dzieci w zabawach organizowanych przez nauczycielkę (zabawy ruchowe, zestawy ćwiczeń gimnastycznych, spacery, wycieczki, pobyt na świeżym powietrzu)
- Uczenie się umiejętności dokonywania wyboru odpowiedniego ubrania stosownie do pogody (wykorzystanie pomocy dydaktycznych „Ubieram się sam”)
- Kształtowanie nawyku zjadania wartościowych odżywczo posiłków
- Systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych np.: mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji, mycia zębów
- Rozumienie potrzeby wizyt kontrolnych u lekarza pediatry oraz stałego kontrolowania i leczenia zębów – spotkania z lekarzem, wizyta w gabinecie stomatologicznym
- Stosowanie w zajęciach różnych form sprzyjających zrozumieniu potrzeb własnych i kolegów (drama, pedagogika zabawy, itp.)
- uświadamianie dzieciom konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, zajęcia gospodarcze, hodowle prowadzone w kąciku przyrody, filmy edukacyjne itp.)
|
6 |
Poznaj swoje tradycje rodzinne i narodowe |
– kultywuj tradycje swojej rodziny
– rozmawiaj z rodzicami o ich pracy
– pamiętaj o uroczystościach rodzinnych
– bądź dumny z kraju, w którym mieszkasz
– szanuj język ojczysty i tradycje narodowe
– poznaj piękno swojego kraju, regionu, miasta |
- pobudzanie ciekawości do interesowania się historią i tradycjami swojej rodziny
- wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu, zajęciach otwartych, festynach.
- wykonanie drzewa genealogicznego swojej rodziny
- prowadzenie rozmów i zajęć dotyczących poznawania pracy zawodowej rodziców i dziadków, zapraszanie przedstawicieli na zajęcia do przedszkola
- realizowanie tematów kompleksowych dotyczących poznawania zawodów: np. strażaka, policjanta, lekarza, policjanta, nauczyciela
- w trakcie zajęć oraz przy każdej nadarzającej się okazji uświadamianie dzieciom ich przynależności narodowej – jesteśmy Polakami, mówimy po polsku, rozumiemy znaczenie słowa ojczyzna
- zapoznawanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski
- pomaganie w orientowaniu się na mapie Polski
|