Program profilaktyki przedszkola „Motylarnia” Fundacji Familijny Poznań

Program jest integralną częścią programu wychowawczego przedszkola.
Podlega modyfikacji, jest otwarty i spójny wewnętrznie .

Priorytety w zakresie działań profilaktycznych w pracy z dzieckiem:

  • Promocja zdrowia
  • Profilaktyka uzależnień
  • Współżycie w społeczności bez agresji i przemocy
  • Dbanie o bezpieczeństwo

Cele programu

  •  gotowość do radzenia sobie z trudnościami wieku dziecięcego,
  •  wzmacnianie poczucia wartości,
  •  budowa pozytywnego obrazu siebie,
  •  uczenie porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji,
  • modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań bez stosowania różnorodnych form przemocy ,
  •  kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju ,
  •  wskazanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych,
  •  kształcenie umiejętności świadomego dokonywania wyboru,
  •  kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów,
  • dążenie do większej otwartości dziecka, świadomego przeżywania emocji,
  • wspieranie rozwoju dziecka poprzez kształtowanie następujących zachowań: prawidłowe odżywianie, troska o higienę własnego ciała, dbałość o bezpieczeństwo,
  • wskazanie na potrzebę zachowań asertywnych w stosunkach międzyludzkich
  • ukazanie właściwych form spędzania wolnego czasu,
  • stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem i dzieckiem mającym problemy,
  • dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających – nikotyna, systemach wartości, umiejętnościach życiowych, sposobach rozwiązywania problemów i konfliktów  ,
  •  wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie ,
  • uczenie umiejętności obrony przed naciskiem otoczenia

 

BLOK TEMATYCZNY: Uczestnictwo w grupie
CELE:

  •    Umiejętność obcowania z innymi ludźmi
  •    Decydowanie o relacjach z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami i innymi dorosłymi
  •    Prawidłowe przeżywanie doświadczeń w kontaktach z innymi ludźmi
  •    Zrozumienie, że każdy z członków rodziny ma wpływ na jej prawidłowe     funkcjonowanie
  •    Przyswajanie norm i reguł obowiązujących w grupie i społeczeństwie
  •    Kształtowanie postawy współpracy i działania w sposób spontaniczny i twórczy
  •    Kształtowanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów
  •    Nabywanie postawy otwartości na potrzeby innych
  •    Uczenie tolerancji w stosunku do innych ludzi, ich poglądów, postaw, stylu życia itp.
  •    Kształtowanie postawy asertywności
  •    Umiejętność budowania udanych relacji z innymi ludźmi
  •    Umiejętność dzielenia się swoimi uczuciami i odczuciami z innymi
  •    Znajomość zasad prawidłowego funkcjonowania grup rówieśniczych

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:  

  •     Jestem członkiem rodziny
  •     Prawa i obowiązki członków rodziny
  •     Razem się uczymy i razem bawimy
  •     Normy, reguły i zasady obowiązujące w grupie rówieśniczej
  •     Moi przyjaciele – wszyscy tworzymy grupę
  •     Jak pomagamy innym
  •     U kogo szukać pomocy

 

BLOK TEMATYCZNY: Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć
CELE:

  •      Umiejętność rozpoznawania, wyrażania i akceptowania własnych i cudzych uczuć
  •      Kształtowanie pozytywnej samooceny
  •      Dążenie do większej otwartości dziecka
  •      Dostrzeganie własnej indywidualności i niepowtarzalności
  •      Umiejętność rozmawiania o swoich uczuciach i reakcjach emocjonalnych; stosowanie odpowiedniego słownictwa
  •      Umiejętność wyrażania i odbierania uczuć w sposób werbalny i niewerbalny
  •      Nabycie umiejętności radzenia sobie z własnymi porażkami
  •      Umiejętność podejmowania decyzji i ponoszenia za nie odpowiedzialności
  •      Kształtowanie postaw asertywnych
  •      Umiejętność przywracania równowagi emocjonalnej

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:  

  •       Rozpoznawanie, wyrażanie i nazywanie uczuć, pozytywnych i negatywnych emocji
  •       Rozumienie i akceptacja uczuć swoich i innych ludzi
  •       Radzenie sobie w trudnych sytuacjach
  •       Jak mogę wpływać na swoje samopoczucie
  •       Jesteśmy podobni i różni w swoich doznaniach
  •       Rozpoznawanie swoich zalet i wad
  •       Cieszę się ze swoich sukcesów i akceptuję porażkę

 

BLOK TEMATYCZNY: Rozwiązywanie problemów
CELE:

  •       Kształtowanie postawy zrozumienia, że trudności i konflikty są naturalnym zjawiskiem w   kontaktach między ludźmi
  •       Akceptacja i poszanowanie własnych i cudzych poglądów a także uczuć
  •      Umiejętność rozmawiania na temat konfliktu i wspólnego poszukiwania jego rozwiązań
  •       Umiejętność zawierania kompromisów
  •       Umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji
  •       Umiejętność negocjowania, przepraszania i przebaczania
  •       Ustalenie zasad dobrego komunikowania się

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  •      Jak podejmujemy decyzje
  •       Sposoby rozwiązywania problemów
  •       Uczę się mówić „nie”

 

BLOK TEMATYCZNY: Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo
CELE:

  •       Rozwijanie świadomości własnego ciała i poznawanie roli, jaką odgrywa równowaga organizmów
  •       Umiejętność podejmowania decyzji w sprawie własnego zdrowia
  •       Wykształcenie właściwych nawyków związanych ze zdrowiem
  •       Zdrowy tryb życia – ćwiczenia fizyczne, odżywianie , higiena ciała i układu nerwowego
  •       Rozwijanie aktywności ruchowej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa
  •       Wskazywanie właściwych i dających zadowolenie możliwości spędzania wolnego czasu
  •       Wyrabianie nawyku prawidłowej organizacji miejsca pracy, prawidłowej postawy ciała
  •       Znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drodze i korzystania ze środków komunikacji publicznej
  •      Umiejętność bezpiecznego korzystania z urządzeń gospodarstwa domowego       Znajomość zasad bezpiecznego pomagania rodzicom podczas prac domowych
  •       Umiejętność prawidłowego postępowania w czasie pożaru, wypadku oraz klęsk żywiołowych

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:

  •       Czas wolny, jak go racjonalnie wykorzystać
  •       Co mogę sam zrobić, aby być silnym i zdrowym
  •       Zasady bezpiecznego przyjmowania lekarstw
  •       Dbamy o swoje ciało
  •       Higiena pracy umysłowej
  •       Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw
  •       Bezpieczna droga z domu do przedszkola
  •       Jak pomagam rodzicom

 

BLOK TEMATYCZNY: My i środki uzależniające
CELE:

  •      Rozumienie co to są  substancje szkodliwe dla zdrowia
  •       Umiejętność podejmowania dobrych decyzji względem swojego zdrowia
  •       Potrafię reagować , gdy dorośli palą przy mnie

ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:   

  • Dlaczego nie należy sięgać po papierosy
  • Radzenie sobie z innymi niepalącymi
  • Uwrażliwienie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego