Program profilaktyki przedszkola „Motylarnia” Fundacji Familijny Poznań
Program jest integralną częścią programu wychowawczego przedszkola.
Podlega modyfikacji, jest otwarty i spójny wewnętrznie .
Priorytety w zakresie działań profilaktycznych w pracy z dzieckiem:
- Promocja zdrowia
- Profilaktyka uzależnień
- Współżycie w społeczności bez agresji i przemocy
- Dbanie o bezpieczeństwo
Cele programu
- gotowość do radzenia sobie z trudnościami wieku dziecięcego,
- wzmacnianie poczucia wartości,
- budowa pozytywnego obrazu siebie,
- uczenie porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji,
- modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań bez stosowania różnorodnych form przemocy ,
- kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju ,
- wskazanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych,
- kształcenie umiejętności świadomego dokonywania wyboru,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów,
- dążenie do większej otwartości dziecka, świadomego przeżywania emocji,
- wspieranie rozwoju dziecka poprzez kształtowanie następujących zachowań: prawidłowe odżywianie, troska o higienę własnego ciała, dbałość o bezpieczeństwo,
- wskazanie na potrzebę zachowań asertywnych w stosunkach międzyludzkich
- ukazanie właściwych form spędzania wolnego czasu,
- stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem i dzieckiem mającym problemy,
- dostarczenie podstawowych wiadomości o substancjach uzależniających – nikotyna, systemach wartości, umiejętnościach życiowych, sposobach rozwiązywania problemów i konfliktów ,
- wyrabianie odpowiedzialności za własne zdrowie ,
- uczenie umiejętności obrony przed naciskiem otoczenia
BLOK TEMATYCZNY: Uczestnictwo w grupie
CELE:
- Umiejętność obcowania z innymi ludźmi
- Decydowanie o relacjach z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami i innymi dorosłymi
- Prawidłowe przeżywanie doświadczeń w kontaktach z innymi ludźmi
- Zrozumienie, że każdy z członków rodziny ma wpływ na jej prawidłowe funkcjonowanie
- Przyswajanie norm i reguł obowiązujących w grupie i społeczeństwie
- Kształtowanie postawy współpracy i działania w sposób spontaniczny i twórczy
- Kształtowanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów
- Nabywanie postawy otwartości na potrzeby innych
- Uczenie tolerancji w stosunku do innych ludzi, ich poglądów, postaw, stylu życia itp.
- Kształtowanie postawy asertywności
- Umiejętność budowania udanych relacji z innymi ludźmi
- Umiejętność dzielenia się swoimi uczuciami i odczuciami z innymi
- Znajomość zasad prawidłowego funkcjonowania grup rówieśniczych
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
- Jestem członkiem rodziny
- Prawa i obowiązki członków rodziny
- Razem się uczymy i razem bawimy
- Normy, reguły i zasady obowiązujące w grupie rówieśniczej
- Moi przyjaciele – wszyscy tworzymy grupę
- Jak pomagamy innym
- U kogo szukać pomocy
BLOK TEMATYCZNY: Postrzeganie siebie i rozumienie swoich uczuć
CELE:
- Umiejętność rozpoznawania, wyrażania i akceptowania własnych i cudzych uczuć
- Kształtowanie pozytywnej samooceny
- Dążenie do większej otwartości dziecka
- Dostrzeganie własnej indywidualności i niepowtarzalności
- Umiejętność rozmawiania o swoich uczuciach i reakcjach emocjonalnych; stosowanie odpowiedniego słownictwa
- Umiejętność wyrażania i odbierania uczuć w sposób werbalny i niewerbalny
- Nabycie umiejętności radzenia sobie z własnymi porażkami
- Umiejętność podejmowania decyzji i ponoszenia za nie odpowiedzialności
- Kształtowanie postaw asertywnych
- Umiejętność przywracania równowagi emocjonalnej
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
- Rozpoznawanie, wyrażanie i nazywanie uczuć, pozytywnych i negatywnych emocji
- Rozumienie i akceptacja uczuć swoich i innych ludzi
- Radzenie sobie w trudnych sytuacjach
- Jak mogę wpływać na swoje samopoczucie
- Jesteśmy podobni i różni w swoich doznaniach
- Rozpoznawanie swoich zalet i wad
- Cieszę się ze swoich sukcesów i akceptuję porażkę
BLOK TEMATYCZNY: Rozwiązywanie problemów
CELE:
- Kształtowanie postawy zrozumienia, że trudności i konflikty są naturalnym zjawiskiem w kontaktach między ludźmi
- Akceptacja i poszanowanie własnych i cudzych poglądów a także uczuć
- Umiejętność rozmawiania na temat konfliktu i wspólnego poszukiwania jego rozwiązań
- Umiejętność zawierania kompromisów
- Umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji
- Umiejętność negocjowania, przepraszania i przebaczania
- Ustalenie zasad dobrego komunikowania się
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
- Jak podejmujemy decyzje
- Sposoby rozwiązywania problemów
- Uczę się mówić „nie”
BLOK TEMATYCZNY: Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo
CELE:
- Rozwijanie świadomości własnego ciała i poznawanie roli, jaką odgrywa równowaga organizmów
- Umiejętność podejmowania decyzji w sprawie własnego zdrowia
- Wykształcenie właściwych nawyków związanych ze zdrowiem
- Zdrowy tryb życia – ćwiczenia fizyczne, odżywianie , higiena ciała i układu nerwowego
- Rozwijanie aktywności ruchowej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa
- Wskazywanie właściwych i dających zadowolenie możliwości spędzania wolnego czasu
- Wyrabianie nawyku prawidłowej organizacji miejsca pracy, prawidłowej postawy ciała
- Znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drodze i korzystania ze środków komunikacji publicznej
- Umiejętność bezpiecznego korzystania z urządzeń gospodarstwa domowego Znajomość zasad bezpiecznego pomagania rodzicom podczas prac domowych
- Umiejętność prawidłowego postępowania w czasie pożaru, wypadku oraz klęsk żywiołowych
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
- Czas wolny, jak go racjonalnie wykorzystać
- Co mogę sam zrobić, aby być silnym i zdrowym
- Zasady bezpiecznego przyjmowania lekarstw
- Dbamy o swoje ciało
- Higiena pracy umysłowej
- Zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw
- Bezpieczna droga z domu do przedszkola
- Jak pomagam rodzicom
BLOK TEMATYCZNY: My i środki uzależniające
CELE:
- Rozumienie co to są substancje szkodliwe dla zdrowia
- Umiejętność podejmowania dobrych decyzji względem swojego zdrowia
- Potrafię reagować , gdy dorośli palą przy mnie
ZAGADNIENIA DO REALIZACJI:
- Dlaczego nie należy sięgać po papierosy
- Radzenie sobie z innymi niepalącymi
- Uwrażliwienie dzieci na szkodliwość dymu papierosowego